Kirsten Astrup & Maria Bordorff Sommernatt ved stranden – en filmkabaret

Munchmuseet i bevegelse - samtidskunst.

Det sosiale og kulturelle livet i 1930-tallets Oslo er utgangspunktet for en ny filmkabaret laget av den danske kunstnerduoen.

I sitt nye filmverk tar Kirsten Astrup & Maria Bordorff utgangspunkt i Kongshavn Bad og Sommerteater, som var et viktig sosialt og kulturelt møtested i 1920- og 1930-tallets Oslo. Her kom folk fra begge sider av Akerselva for å bade og se revyforestillinger inntil stedet ble rammet av brann i 1946. I dag ledes tungtrafikk gjennom området, som er omgjort til containerhavn.

I et filmstudio i København har den danske kunstnerduoen tatt utgangspunkt i en fantasi om den gamle friluftsscenen og skapt den om til en teatralsk filmkabaret. Her møtes det folkelige og det marginaliserte – dragartister, profesjonelle skuespillere og amatørartister opptrer side om side i en scenografi inspirert av blant annet Nasjonalteatrets fotoarkiver og Rainer Werner Fassbinders erotiske film Querelle fra 1982. Også Per Krohgs veggmalerier til Oslo Sjømannsskole fra 1924 har vært en inspirasjon til filmens flamboyante karakterunivers.

Underveis i filmen møter publikum en rekke karakterer som alle tar del i fritidsaktiviteter og fornøyelser ved Oslofjorden. Her er det begeistrede gjester i Kongshavn, rulleskiløpere på Ekeberg, en flokk lite imponerte turister på cruiseskip og solbadende mennesker på stranden, som kunstnerne kaller «kosequeeers.» Himmelen er oransje, og setter de sterkt iscenesatte og reklamelignende bildene i et tropisk illevarslende lys.

Filmens varighet: 26:15 minutter

Kirsten Astrup (født 1983) og Maria Bordorff (født 1988) er bosatt i København. De har arbeidet sammen i tre år med filmkabaret og performance. Deres siste filmproduksjon Urolige hjerte (2018) ble tildelt Franciska Clausen Medaljen av det danske Akademiraadet, og Astrup og Bordorff mottok nylig Remmen Fondens Kunstpris.

Om utstillingen

Bli med bak kulissene og hør kunstnerduoen fortelle om arbeidet med utstillingen.