Tre inn i Kerstin Brätschs fargesterke univers, og la deg fange av hennes sanselige og frigjorte uttrykk.
Med feministisk tilnærming arbeider Brätsch med en rekke ulike uttrykksformer, som maleri, tegning, fotografi, video og skulptur. Samtidig er maleriet alltid utgangspunktet for det hun skaper. Hva som helst kan være maleri, uavhengig av hvilke medier hun bruker. Slik stiller hun spørsmål ved hva maleriet er og kan være.
Tittelen METAATEM kan forstås i lys av dette. Ordet «meta» kan oversettes til «selvrefleksjon», mens det tyske ordet «atem» kan oversettes til «pust» eller «ånde». Tittelen refererer spesifikt til en serie nye malerier der Brätsch går i dialog med historiske ideer om maleriet som uttrykk for kroppslige prosesser og åndelige energistrømmer.
Brätschs problematisering av maleriet som uttrykksform referer gjerne til kunsthistoriske forestillinger om hva et maleri er. Hun stiller spørsmål ved idéen om at maleriet skulle være ekspressivt og slik gi uttrykk for kunstnerens følelser, ubevisste drifter eller indre sjelsliv. Denne dialogen med kunsthistorien gir arbeidene hennes dybde og kompleksitet, og inviterer deg til å reflektere over hva du ser på som et maleri.
Om Kerstin Brätsch:
Kerstin Brätsch (f. 1979 i Hamburg, Tyskland) har markert seg som en sterk og relevant stemme i internasjonal samtidskunst. Hun har vist kunstverkene sine på en rekke toneangivende institusjoner som Museum of Modern Art i New York, Whitney Biennial, Venezia Biennalen og Serpentine Gallery. Brätsch jobber både individuelt og i samarbeid med andre kunstnere, deriblant Adele Röder, Debo Eilers og Serge Tcherepnin. Hun er utdannet ved Columbia University i New York og Universität der Künste i Berlin. Hun bor og arbeider i Berlin.
I 2017 ble Brätsch tildelt Edvard Munch Art Award, hvor juryen trakk fram at hun har bekreftet sin plass på den internasjonale kunstscenen gjennom en rekke imponerende utstillinger og prosjekter. Juryen mente videre at Brätsch har et sterkt potensial til å utvikle karrieren sin videre i årene som kommer, og sa at de vil følge hennes fremtidige arbeid med stor forventning.
Foto: Gabriel Rossell Santillan