EXIT!

Museets historie er full av dramatikk, store kulturbegivenheter og overraskende hendelser. Visste du for eksempel at rottweileren Ivan bodde på museet mellom 1967 og 1972, og fikk hundemat i lønn for å vokte bygningen? Og vet du egentlig hva som skjedde da Skrik og Madonna ble stjålet i 2004?
En buktende, spøkelsesaktig skikkelse med tomme øyne og åpen munn holder seg for ørene. Han står vendt mot oss på en vei med flammende, bølgende skyer i bakgrunnen. I bakgrunnen spaserer to menn innover i landskapet.

Den siste store utstillingen på Munchmuseet før det nye museet åpner i Bjørvika er en feiring av museet som kunst- og kulturinstitusjon. Samtidig gir den oss mulighet til å ta et undersøkende og granskende dypdykk i viktige nedslagsfelt fra museets historie. Utstillingen gir oversikt over Munchmuseets virksomhet på Tøyen, med utstillinger, andre kulturaktiviteter, forsknings- og konserveringsarbeid, og historiske begivenheter med tilknytning til museet.

Blant annet får publikum innblikk i hvordan Edvard Munchs gave til Oslo kommune har blitt forvaltet, og hvordan synet på Munchs kunstnerskap har forandret seg siden museet åpnet i 1963. Ved å fortelle historien om Munchmuseet forteller vi samtidig deler av historien om Norge. Kriminalhistorien om ranet av Skrik og Madonna i 2004 fortelles i detalj, og får en sentral rolle i utstillingen.

Samtidskunstnere med forskjellig bakgrunn og ulike innfallsvinkler er invitert til å bidra med nye kunstverk, og fagpersoner fra ulike felt tar for seg deler av museets virksomhet sett fra utsiden. Publikum får også se hvilke store kunstnere som har vært utstilt på Munchmuseet, og hvordan museet har samarbeidet med utenlandske institusjoner for å fremme Munchs kunstnerskap internasjonalt.

Fra utstillingen

Fra utstillingen EXIT! på Munchmuseet, Tøyen (2019). Foto: Kristi Svanæs-Soot
Fra utstillingen EXIT! på Munchmuseet, Tøyen (2019). Foto: Kristi Svanæs-Soot
Fra utstillingen EXIT! på Munchmuseet, Tøyen (2019). Foto: Kristi Svanæs-Soot