Alt det vi eier

– Én finale, fire samlinger

I denne aller siste finalen før Munchmuseet flytter fra den ikoniske bygningen på Tøyen, får du oppleve et enestående stykke kunsthistorie som strekker seg over nærmere 100 år. Kjente og ukjente perler flettes sammen i en rikholdig utstilling som i tillegg byr på et sjeldent innblikk i arbeidet som foregår bak kulissene.

Utstillingen Alt det vi eier er basert på museets samlinger og byr på flere Edvard Munchs hovedverk, inkludert Skrik, Madonna, Stjernenatt og Kyss. I tillegg kan man oppleve flere av Munchs landskapsmalerier vevet sammen med andre verk med landskapsmotiver fra de øvrige samlingene. Ved å henge disse kronologisk vil vi gi et unikt innblikk i utviklingen av norsk landskapsmaleri, fra Amaldus Nielsens motiver fra Mandal i 1858 til bilder av blant andre Harriet Backer, Ludvig Karsten og Edvard Munch – helt frem til Jakob Weidemanns Skogbunn fra 1961.

Vi byr også på en virkelig perle i norsk kunsthistorie: En rekke naivistiske landskap av Johan Berner Jakobsen (1859-1939), som Rolf Stenersen samlet på. Jakobsen var opprinnelig fisker i Nord-Norge, og var selvlært som maler. Han ble løftet frem i en gruppeutstilling i Kunsthall Oslo i 2010.

Utstillingen byr dessuten på et sjeldent innblikk i det arbeidet som foregår i kulissene på Munchmuseet. Flyttingen til Bjørvika krever et stort arbeid med å konservere kunsten vi eier, og denne utstillingen gir vi publikum innblikk i arbeidet. Slik får publikum oppleve hva det krever å ta vare på en samling.

Kjøp billetter

Fire samlinger vevet sammen

Visste du at Munchmuseet består av mer enn bare én samling? I tillegg til den ekstraordinære gaven som Edvard Munch testamenterte til Oslo kommune i 1940, rommer museet også samlingene til Rolf Stenersen, Amaldus Nielsen og Ludvig O. Ravensberg. Alle ble gitt av privatpersoner til byens befolkning, og gir innblikk et enestående stykke kunsthistorie som strekker seg over nærmere 100 år.

Som siste utstilling før museet flytter fra Tøyen, viser vi frem alle de fire samlingene flettet inn i hverandre for første gang. Vi vil løfte frem kjente verk og skjulte skatter, både for å vise bredden av det vi eier, og for å fortelle historien om personene bak samlingene. I tillegg ønsker vi å spørre: Hva er egentlig en gave? Hvilke forpliktelser innebærer det å motta en kunstsamling, og hvordan er det med på å forme oss som museum?