Besøk i mørket: Hvordan skape uforglemmelige kunstopplevelser
Hvordan kan vi skape stemninger som bidrar til å gjøre møtet med kunsten enda dypere, mer minneverdig og mer meningsfull? Konseptutvikler Nikita Mathias skriver her om hvordan vi har arbeidet med historiefortelling, atmosfære og arkitektoniske grep i utstillingen Goya og Munch. Moderne profetier.
Nikita Mathias, MUNCH
Når du forsøker å engasjere et mangfoldig publikum med kunst, er det viktig å forstå de besøkendes behov. Våre undersøkelser har avdekket at mange føler seg litt utenfor sin komfortsone når de besøker et kunstmuseum. De kan føle at de ikke har nok kunnskap til å «forstå» kunsten, være usikre på hva de ser, eller hva de skal tenke om det de ser. Noen kan til og med bli overveldet hvis en veggtekst forklarer kunsten på en akademisk og utilgjengelig måte.
Her kan historiefortelling og atmosfære være virkemidler som viser vei. Når en utstilling formidler historier som alle kan relatere seg til, i stedet for å ramse opp fakta, dreier det seg ikke lenger om rett eller galt. Når den presenterer stemningsfulle og engasjerende designelementer som knytter seg til kunstverkene på en meningsfull måte, vet besøkende hvor de skal fokusere sin oppmerksomhet. De og kunsten lever i samme verden.
Her deler vi hvordan vi har forsøkt å hjelpe deg å oppleve kunsten i Goya og Munch-utstillingen på en meningsfull, emosjonell og tilgjengelig måte.
Storslått, tidløst og bibelsk
Utformingen av Goya og Munch. Moderne profetier er dypt forankret i utstillingens hovedtemaer og kunstverkenes temaer. Utstillingen tar for seg samfunn, krig og tro gjennom utvalgte verk av Francisco de Goya og Edvard Munch. Samfunnsdelen kaster lys på Goyas og Munchs skildringer av fattigdom, nød, og skjebnen til tiggere, arbeidere og psykisk syke. Krigsdelen utforsker grusomheter, blodige konflikter og tragedier som resultat av katastrofale krigshandlinger. Den siste delen, «Det tomme kors», utforsker religiøse perspektiver, ukonvensjonelle referanser til kristne temaer, samt overnaturlige vesener og hendelser.
I utstillingsteamet tolket vi disse temaene som fundamentale, monumentale og tidløse. Det er noe «bibelsk» ved deres evige relevans og dype forståelse for menneskets tilstand. Mange av kunstverkene kan også beskrives som dristige, mørke og foruroligende. Derfor forestilte vi oss en stemningsfull og oppslukende reise inn i de mørke aspektene av Goyas og Munchs kunstneriske verden. Denne reisen skulle presenteres som en sammenhengende fortelling der temaene naturlig utvikler seg.
Stemningsfull arkitektur
Utstillingsarkitektene, Nissen Richards Studio fra London, omsatte våre ideer til tre monumentale rom, ett for hvert tema. De utviklet også reisen gjennom rommene som en bevegelse gjennom ulike stadier av mørke og lys. Dette ble oppnådd gjennom bruk av veggfarger, belysning i rommet og vekslingen mellom smale passasjer og store rom.
Passasjene hvor besøkende beveger seg mellom de større gallerirommene, ble avgjørende elementer i opplevelsesdesignet. Det er tre slike «overgangsrom» i utstillingen: ett som fører inn i samfunnsavdelingen, ett som fører inn i krigsrommet, og det siste før troskammeret. Disse passasjene skal forberede besøkende på kunsten de skal oppdage i neste rom. Her tar atmosfæriske effekter av lys og mørke, sammen med ideen om en oppslukende utstillingsreise, en mer ekstrem vending. Overgangene, innhyllet i mørket og opplyst med lyseffekter, skal gi besøkende en emosjonell og intuitiv opplevelse av Goyas og Munchs kunst.
Den intense stemningen i overgangsrommene blir også forsterket av abstrakte og foruroligende lydbilder, skapt av den anerkjente britiske lyddesigneren Carolyn Downing.
Å bygge mørket
Prosessen fra de første ideene til den endelige utstillingen er fascinerende, kompleks og intens, og involverer et mangfold av eksperter og fagfelt. Hvordan kan man være sikker på at en idé om utstillingsarkitektur faktisk fungerer når alt er klart?
Med så ambisiøse utstillinger som Goya og Munch, er det viktig å bygge prototyper og teste underveis. Derfor opprettet vi en rekke enkle prototyper av ulike deler av utstillingen for å evaluere deres funksjon både individuelt og i sammenheng. Hvordan reagerer lyset når det passerer gjennom utskårne former i et tak? Hvor skal høyttalere plasseres for å gi en god lydopplevelse for rullestolbrukere? Og hvilke materialer kan brukes for å hindre lydlekkasje inn i rommet med kunstverkene? Dette er bare noen av de mange spørsmålene vi forsøkte å besvare gjennom testing i løpet av prosessen.
Goya og Munch. Moderne profetier vises på MUNCH, 3. etasje, fra 28. oktober 2023 til 11. februar 2024.
Har vi lyktes?
Har du allerede besøkt utstillingen? Hvis ja, mener du at vi har nådd våre mål for publikumsopplevelsen – nemlig å gi deg tilstrekkelig informasjon til å forstå og nyte utstillingen, samtidig som vi har skapt en atmosfære der det var lett for deg å fordype deg i Goyas og Munchs bemerkelsesverdige kunst?
Vi setter stor pris på om du tar deg tid til å fylle ut vår publikumsundersøkelse etter at du har besøkt utstillingen. Dine kommentarer er avgjørende for at vi skal kunne fortsette å skape de beste mulige utstillingene og opplevelsene.