Vampyr
Olje på lerret
1893
Inventarnr: PE.M.00332
Catalogue raisonné: Woll M 334
Detaljer
Tittel | Vampyr (NO) Vampire (EN) Vampir (DE) |
Kunstner | Edvard Munch, Norsk |
Datering | 1893 |
Klassifikasjon | Malerier |
Materiale/teknikk | Olje på lerret |
Mål | Bilde: 80,5 × 100,5 cm |
Signatur | Signert o.h. «E Munch 1893» |
Eie/Samling | Andre eiere |
Inventarnummer | PE.M.00332 |
Bibliografi |
Schneede, Uwe M., "Bilder i samklang: Van Goghs ‘dekorasjon’ og Munchs Livsfrise" / "Pictures in concert: Van Gogh's 'Decoration' and Munch's Frieze of life", Munch + Van Gogh, utst.kat. MM, Oslo 2015 og Van Gogh Museum, Amsterdam 2015, (norsk, engelsk og nederlandsk utg.), nr. 132, s. 161
Vis mer
Ahtola-Moorhouse, Leena, "Elämän tanssin maalari" / "Painter of the Dance of life", i Edvard Munch: Elämän tanssi / The Dance of Life, utst.kat. Didrichsen Konstmuseum, Helsinki 2014, s. 41 Edvard Munch 1863–1944, utst.kat. MM og Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo 2013, kat.nr. 47, s. 131, 300 Endresen, Signe, "Mannen og kunstneren. Den mørke mannsfiguren i Edvard Munchs malerier 1891–1908", i Kjønnsforhandlinger. Studier i kunst, film og litteratur, Oslo 2013, s. 222 Mørstad, Erik, "Munch and the Literary", i Kunst og Kultur, nr. 4, årg. 96, 2013, s. 212 Solana, Guillermo, Lágrimas de Eros, utst.kat. Museo Thyssen-Bornemisza og Caja Madrid Fundacion, Madrid 2009, (english texts s. 271–297), kat.nr. 59, s. 49 Rutkowski, Eva, Edvard Munch's Frauen: Frauendarstellung in den frühen Gemälden des norwegischen Malers Edvard Munch, Saarbrücken 2008, s. 59 Boëthius, Lena og Björn Fredlund, "Katalog", Edvard Munch, utst.kat. Göteborgs konstmuseum, 2002–2003, s. 60 Eggum, Arne, Edvard Munch. Livsfrisen fra maleri til grafikk, Oslo 1990, s. 173 Heller, Reinhold, Munch. His Life and Work, London 1984, s. 122 Langaard, Ingrid Lindbäck, Edvard Munch. Modningsår, Oslo 1960, s. 200 Romdahl 1943, s. 90 Przybyszewski, Stanislaw, "Das Werk von Edvard Munch", Das Werk von Edvard Munch. Vier Beiträge / Herausgegeben von Stanislaw Przybyszewski, Berlin 1894, s. 19 Motivet hører med blant Munchs mest kjente, og er behandlet i det meste av den generelle Munch-litteraturen. Det er også omtalt i de fleste seinere utstillingskataloger der en av versjonene var med. |