Marte Eknæs & Nicolau Vergueiro Open 24 hours

Munchmuseet i bevegelse - samtidskunst.

Kunstnerne Marte Eknæs og Nicolau Vergueiro har laget et 48 meter langt kunstverk for Munchmuseet i bevegelse. Den digitale collagen på PVC omkranser byggeplassen for det nye Munchmuseet, som åpner i 2020. Den skjuler byggeplassen samtidig som den skaper en kunstnerisk visjon av en by under utvikling.

Tittelen Open 24 hours henviser til at kunst i offentlig alltid er tilgjengelig, i motsetning til verk på utstilling i museer. Gjennom fem paneler forteller kunstnerne et urbant eventyr om konstruksjon og destruksjon, søppel som blir til energi, og imaginære landskap som trer frem blant eksisterende bygg og strukturer. Omrissene etter historiske arbeidsplasser i Gamle Oslo blander seg med nåtidens signalbygg og arkitektoniske tegninger for fremtiden, om skaper inntrykk av en tidløs tilstand. «Den urbane byggeplassen er et stilleben i konstant endring» skriver kunstnerne.

Nicolau Vergueiro ble født i New York, og vokste opp i Brazil. Han er utdannet med en MFA fra CalArts (2002) og en BA fra UCLA (2000). Vergueiro har hatt soloutstillinger på David Kordansky Gallery i Los Angeles, Galerie Nathalie Obadia i Paris, Pasadena Museum of California Art og What Pipeline, Detroit (begge med Marte Eknæs). Han har deltatt på gruppeutstillinger på The Orange County Museum of Art; David Zwirner Gallery, New York; Hiromi Yoshii Gallery, Tokyo; og Museu de Arte Moderna da Bahia, Brazil. I tillegg har han vist prosjektet Sarau with Nicolau på The Bronx Museum of the Arts; videoen Emerge, som en del av Hood By Air: Id på MoMA, New York; og senere i år har dokumentarfilmen Um Casamento premiere