Zach Blas
DOM (2022)
Hvilke relasjoner finnes mellom teknologi og tro? I multimediainstallasjonen IUDICIUM / DOM undersøker Zach Blas forskjellige okkulte og religiøse symboler, og hvilken rolle de spiller for teknologieliten i Silicon Valley. Flere av symbolene refererer til undergang og dommedagsideer. Blas ser på Silicon Valleys teknologibaserte trossystem, ved hjelp av datagrafikk og lydspor som han har laget med maskinlæring. Slik undersøker han en moderne teologi der kunstig intelligens står side om side med mystiske tegn, okkulte segl og kristne ikoner.
Med inspirasjon fra både Michelangelos kjente freskomaleri Dommedag og Clive Barkers skrekkfilm, Hellraiser, har Blas skapt et slags kapell inne i utstillingsrommet. Der kan du reflektere over hva en religiøs holdning til kunstig intelligens innebærer. Er for eksempel udødelighet noe kun teknologieliten vil få tilgang til?
Bestillingsverk til Maskinen er oss.
Zach Blas (f. 1981 USA, basert i London, UK / Toronto, Canada) er kunstner, filmskaper og skribent. Han jobber med bevegelige bilder, komputasjon, teori, performance og science fiction, og er interessert i hvordan filosofiske idéer og humanistiske forestillinger påvirker hvordan vi forstår og forholder oss til kunstig intelligens, internett, sikkerhetsteknologi og biologisk krigføring, ofte med et skeivt perspektiv. Han er for tiden universitetslektor i visuelle studier ved Daniels Faculty of Architecture, Landscape, and Design ved University of Toronto.