Maryam Jafri
Mariam Jafri Vs. Maryam Jafri (2019)
Hva vil det si at noe er originalt, og hvordan fungerer opphavsrett i en digital tidsalder? Utgangspunktet for videoverket er et fotografi av Jafris skulptur Anxiety, tatt ved Frieze Art Fair i London i 2017, som endte opp med å bli eid av billeddatabasen Getty Images. Bildet ble tatt uten kunstnerens samtykke, og Jafri ble satt i en absurd situasjon der hun ikke hadde fri tillatelse til å bruke avbildningen av sitt eget kunstverk. Fortellerstemmen i videoverket skildrer skulpturens reise fra å være til salgs på en kunstmesse til å digitalt eies av en billeddatabase. Tittelen refererer til billedkrediteringen Getty har gitt bildet, der de feilstaver navnet til kunstneren.
Maryam Jafri (f. 1972 USA, basert i København, Danmark / Oslo, Norge / New York, USA) bruker ulike medier – video, skulptur, fotografi og performance – for å stille spørsmål rundt kulturell og visuell representasjon av historie, politikk og økonomi. Arbeidet hennes drives frem av en forskningsbasert og tverrfaglig prosess der hun henter referanser fra forskjellige tradisjoner innenfor litteratur, teater, popart og konseptkunst.
Etter avtale med kunstneren og Laveronica Gallery