Zeshan Shakar, Don Martin og Hamza Hersi samtale

Temaet for samtalen er tilhørighet, ung kultur, fellesskap og utenforskap

9.etg

Drop-in

Drop-in. Billett hentes ut i skranken ved ankomst, gratis billett for alle til og med 25 år.
Praktisk info: Oppmøte i 9.etg.
Beregn ekstra tid hvis du ønsker å bruke garderoben, store vesker, mat og drikke må legges igjen.
Det er begrenset med plass, derfor lønner det seg å komme tidlig. Førstemann til mølla! 

Samtale med Don Martin, Zeshan Shakar og Hamza Hersi: Temaet for samtalen er tilhørighet, ung kultur, fellesskap og utenforskap. Vi vil relatere disse temaene til Arifs bok, som tar for seg lignende opplevelser som Zeshan, Don Martin og Hamza Hersi har opplevd og skrevet om. Samtalen varer i 1 time og 30 minutter, hvor vi setter av det siste kvarteret til spørsmål fra publikum. Samtalen modereres av en representant fra MUNCH og holdes uformell. 

Med albumet «En gang Romsåsgutt alltid Romsåsgutt» ville Don Martin fortelle om sin side av byen. Den sida som ofte ble snakka om, men som sjelden kom til orde selv. Et annet sted i Groruddalen var Zeshan Shakar i gang med et lignende prosjekt, og i 2017 kom romanen «Tante Ulrikkes vei». De nye stemmene var for alvor begynt å nå ut fra Oslo øst. «Kan du høre byen puste ut» tar oss med mellom linjene på Don Martins album, til en oppvekst på Linje 5 Vestli og til det første møtet mellom Martin og Zeshan. Det handler om å fortelle sin egen historie. Boka er en sterk refleksjon over temaer de to kompisene stadig vender tilbake til, som klasse, rasisme, fellesskap og utenforskap. Og om hvordan stedene vi kommer fra, slår rot i oss.

Betongblomst II er en videreføring av Hamza’s personlige reise; fortsettelsen av historien som begynte med den første Betongblomst. I den første diktsmalingen forsøkte han å fange opp skjønnheten og kampen han har møtt ved å vokse opp i de norske drabantbyene. Han viste ofte misnøye til hans manglende evne til å spille ball og annen kompetitiv aktivitet. Nå har pennen gitt han en retning, som et kompass og han påvirkes mer av positivitet.

Programmet vil inneholde elementer som direkte knytter seg til Arif og hans kunstneriske innflytelse, og noen vil minne om filmen. Felleskap er det som binder alt sammen.

Bildekreditering: Bonnier forlag