Om Baselitz Kuratorsamtale

En samtale om Baselitz, opp-ned-bilder, og å leke med kunsthistorien
Toppsal
15.02.2025 14:00

Samtalen foregår på engelsk.
Billett til samtalen inkluderer inngang til utstillingene.
Toppsalen har begrenset kapasitet, kom tidlig for å sikre en plass. Alle som skal bevege seg gjennom utstillingsområdene må sette av tid til å legge fra seg sekker, paraplyer og flytende veske i de låsbare skapene i lobbyen.
Utstillingskatalogen Med begge bena først vil være til salgs under arrangementet .  

 
Med utgangspunkt i utstillingen Georg Baselitz - Med begge bena først snakker professor Christian Weikop med kurator Jon-Ove Steihaug om Baselitz’ kunst og hans unike dialog med kunsthistorien og andre kunstnere.  
   
Et sentralt tema i utstillingen er Baselitz' livslange fascinasjon for Edvard Munchs kunst. I en rekke bilder refererer han på forskjellig vis til den norske kunstneren, som han anser som en sentral skikkelse for utviklingen av moderne tysk kunst. Baselitz nærmer seg Munch og annen kunst fra kunsthistorien på en leken måte.      
   
Baselitz' motiver er fremfor alt menneskefiguren i vidt forskjellige utforminger, landskap fra barndommen hans, fragmenter av nasjonal symbolikk og i senere år også egen aldring. I 1969 begynte han å male bildene opp ned for å framheve det abstrakte og rent maleriske i sine figurative bilder.  
   
Med mer enn 80 malerier, tegninger og skulpturer som spenner fra tidlig 1960-tall til i dag, er Med begge bena først den mest omfattende utstillingen av Baselitz som har blitt presentert i Norge.      
   
Christian Weikop er professor i moderne tysk kunst og samtidkunst ved Edinburgh College of Art. Han har skrevet artikkelen «Georg Baselitz: Dialogues with Dresden» i katalogen Feet First til MUNCHs Baselitz-utstilling.  
   
Jon-Ove Steihaug er førstekonservator ved Munchmuseet. Han har kuratert Baselitz-utstillingen og skrevet artikkelen «’Stjerner i vinduet’ – Baselitz og Munch gjennom seks tiår» til katalogen.  
   
Georg Baselitz ble født i 1938 i et Tyskland, da Adolf Hitler og nazistene styrte landet. Et år senere startet Hitler andre verdenskrig, en krig som skulle legge Europa i ruiner. Opplevelsen av å være født inn i en «ødelagt orden» har vært et sentralt tema i kunsten hans fra han debuterte som kunstner på begynnelsen av 1960-tallet og fremover. Med den økende internasjonale interessen for tysk samtidskunst på 1980-tallet, ble Baselitz et av de viktigste navnene på den internasjonale kunstscenen. Han er kjent for den kunstneriske kraften i bildene sine, men også for provoserende uttalelser om kunst, kjønn og politikk.  

Georg Baselitz 
Elskende par / The Loving Couple 
1984 
Olje på lerret  
250,5 × 330 cm 
Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk 
Foto: Poul Buchard / Brøndum & Co.