Kerstin Brätsch. Hva er et maleri? kunstnersamtale

Møt den tyske kunstneren Kerstin Brätsch i samtale med kunsthistoriker Kerstin Stakemeier og kurator Lars Toft-Eriksen
Kerstin Brätsch, Unstable Talismanic Rendering _Schrätte, 2017. Pigment, akvarell, blekk og løsemidler på papir.
Toppsal
15.03.2025 14:00

Samtalen foregår på engelsk 
Merk: Arrangementet er gratis og billett garanterer ikke sitteplass. Kapasiteten er begrenset så kom tidlig for å sikre deg plass. Billett til samtalen inkluderer inngang til utstillingene.  
Toppsalen har begrenset kapasitet, kom tidlig for å sikre en plass. 
 
Velkommen til samtale mellom kunstner Kerstin Brätsch, kunsthistoriker Kerstin Stakemeier og kurator Lars Toft-Eriksen, hvor de vil snakke om Brätschs kunstneriske praksis og utstillingen MƎTAATEM.   
 
Hva er et maleri – og hvor går grensene for hva det kan være? Brätschs kunstnerskap har alltid maleriet som utgangspunkt, men det opptrer som noe flertydig og i endring. Hun lar maleriets innhold finne nye former i medier som tegning, fotografi, video og skulptur. I tillegg bringer hun ulike teknikker og kunnskapstradisjoner inn i arbeidet sitt gjennom en rekke samarbeid med håndverkere og andre kunstnere.  
 
Esoteriske og psykedeliske ideer om forholdet mellom sinn, kropp og maleri står sentralt i Brätschs kunstneriske praksis. Gjennomskinnelige fargeslør og virvlende penselstrøk kan minne om energistrømmer, kosmiske krefter eller indre visjoner, hvor form og mening stadig er i bevegelse. Bli med på en samtale som utforsker hvem – eller hva – som former et verks mening.  

Kerstin Brätsch


Kerstin Brätsch (f. 1979 i Hamburg, Tyskland) har markert seg som en sterk og relevant stemme i internasjonal samtidskunst. Hun har vist kunstverkene sine på en rekke toneangivende institusjoner som Museum of Modern Art i New York, Whitney Biennial, Venezia Biennalen og Serpentine Gallery. Brätsch jobber både individuelt og i samarbeid med andre kunstnere, deriblant Adele Röder, Debo Eilers og Serge Tcherepnin. Hun er utdannet ved Columbia University i New York og Universität der Künste i Berlin. Hun bor og arbeider i Berlin.   I 2017 ble Brätsch tildelt Edvard Munch Art Award, hvor juryen trakk fram at hun har bekreftet sin plass på den internasjonale kunstscenen gjennom en rekke imponerende utstillinger og prosjekter. Juryen mente videre at Brätsch har et sterkt potensial til å utvikle karrieren sin videre i årene som kommer, og sa at de vil følge hennes fremtidige arbeid med stor forventning.  


Lars Toft-Eriksen er seniorkurator ved MUNCH og kurator for Kerstin Brätschs utstilling på museet. Han har en doktorgrad i kunsthistorie fra Universitetet i Oslo, der han har spesialisert seg på Edvard Munch, surrealisme og skandinavisk modernisme. I sin forskning på Munch har han særlig fokusert på kritisk analyse av ideologiske og mytologiske fortellinger i kunsthistorien. Han har kuratert en rekke utstillinger innen moderne og samtidskunst, inkludert temautstillinger om surrealisme og modernisme, samt utstillinger om Edvard Munch, Asger Jorn, Ludvig Karsten, Ole Jørgen Ness og Bjarne Melgaard. Han jobber for tiden med utstillinger med den sveitsiske kunstneren Miriam Cahn og den amerikanske kunstneren Georgia O’Keeffe.
Foto av Harald Popp


Kerstin Stakemeier er professor i kunstteori ved Kunstakademiet i Nürnberg, skriver alltid og er noen ganger kurator. Sammen med Anselm Franke realiserte hun utstillingen Illiberal Arts på Haus der Kulturen der Welt, Berlin (2021) og Illiberal Lives på Stiftung Moderne Kunst Ludwig Forum Aachen (2023). Med Bill Dietz skrev hun Universal Receptivity (2021), med Marina Vishmidt Reproducing Autonomy (Mute, 2016). I 2017 publiserte hun Entgrenzter Formalismus. Verfahren einer antimodernen Ästhetik med bbooks (Berlin). Hun skriver bl.a. for Berliner Review, Mousse og CURA, og med Devin Fore jobber hun med “Fantasies of the People. Historically there were never any others” (2025). Deres langsiktige samarbeid vil ha sitt første offentlige uttak med en internasjonal konferanse ved Princeton University 28-29. mars 2025.  

Kerstin Brätsch, Unstable Talismanic Rendering _Schrätte(en stor takk til mestermarmorist Dirk Lange), 2017. Pigment, akvarell, blekk og løsemidler på papir.