Foto: David Raccuglia
Dørene åpner 19:00
Arrangementsstart 20:00
Don Cherry var en foregangsmann innen fri-jazz, med trompeten som instrument. Han flyttet til Sverige, og traff sin kone: kunstneren Moki. Sammen, og i samarbeid med andre kunstnere og musikere (ikke minst norske Karin Krog, Jan Garbarek og Arild Andersen), fremførte de sine spontane og innfallsrike forestillinger i Sverige på 70 og 80-tallet.
Dette er den første av to kvelder som er viet musikk og kunst som på ulikt vis forholder seg til Don og Moki Cherrys kunstneriske ånd, programmert av galleriet Blank Forms i New York.
Angel Bat Dawid er en multi-instrumental komponist, sanger og underviser. I sine performancer og opptak bruker hun skriket, ropet og gråten – den myke stemmen og den høylytte. I løpet av de siste årene har Dawid blitt en viktig del Chigagos musikalske improvisasjonsmiljø, og en sterk stemme i samtaler om etnisitet og svart musikkhistorie. Selv om hun oftest er assosiert med sjangeren «spirituell jazz», inneholder tekstene og innspillingene hennes flere forbindelser til Afrikansk-Amerikansk musikk og musikktradisjoner knyttet til den afrikanske diasporaen. Hun er en ledende samtidig utøver innenfor Great Black Music, noe som blant annet kan høres i forestillingene med gruppen hennes «Tha Brothahood».
Kvelden byr også på premierevisning av et bestillingsverk laget av den mexicanske pianisten og improvisatoren Ana Ruiz og den svenske visuelle kunstneren, aktivisten og musikeren Naima Karlsson. Don Cherry var Karlssons bestefar, og mentor for Ruiz.
På 1970-tallet, i det frie jazz-kollektivet Atrás del Cosmos, brukte Ruiz tid på meksikansk folkemusikk og andre globale sjangre. Don veiledet, og strategiene de brukte for å formidle musikken ble videreført til en hel generasjon av Latin-amerikanske musikere og kunstnere. Karlsson anvender også Don og Mokis filosofi i møte med musikken, og lager elektroakustisk improvisert musikk i gruppen Exotic Sin.