Only Connect Oslo: Andreas Borregaard

Fra mødre til kakkerlakker: humoristisk og tankevekkende performancekonsert med den danske akkordeonisten Andreas Borregaard.

Arrangement

Toppsal

Foto: Niels Borregaard Pierre Martin

Marcela Lucatelli Drift (2021)
Philip Venables/Ted Huffman My favourite piece is the Goldberg Variations (2021)

My favourite piece is the Goldberg Variations presenterer øyeblikksbilder fra et liv som strekker seg gjennom sju tiår, basert på intervjuer med Borregaards egen mor, Susanne. Ved hjelp av hjemmevideoklipp og sitt eget akkordeon blir Borregard en trubadur som forteller sin mors livshistorie. Verket er en fortsettelse på den britiske komponisten Philip Venables og regissør Ted Huffmans utforsking av skeive historier.

Materiale fra Andreas Borregaards eget liv er også sentralt i brasilianske Marcela Lucatellis Drift. Forestillingen er basert på samtaler mellom de to, capoeira-trening og opptak av Borregaard i kakerlakk-kostyme. Sammen med tekstforfatter Kristine Fogh Vindelev har komponisten utviklet et multimedialt verk som handler om hvor vanskelig det er å navigere i de mange flytende tilstandene som livet innebærer.

nyMusikks internasjonale samtidsmusikkfestival Only Connect finner sted på MUNCH og i Bjørvika 28. – 30. april 2022, med uventede, utvidende og unike musikalske koblinger. Kjøp festivalpass og enkeltbilletter her