Hvilket filosofisk og musikalsk potensial finnes det i risting og nynning? Ved å sette søkelys på disse handlingene utforsker cellisten og komponisten Judith Hamann relasjonen mellom det som er på innsiden av oss, og det som er på utsiden. Hens risting og nynning inviterer til å utforske og konfrontere kroppens grenser på scenen. På MUNCH fremføres Hamanns komposisjoner sammen med nye tekster av poeten Nora Fulton.
Judith Hamann er cellist og komponist fra Naarm/Birraranga (Melbourne), Australia, for tiden basert i Berlin. Hamanns performancepraksis omfatter forskjellige sjangre og tar i bruk improviserte-, samtidsklassiske-, eksperimentelle- og popmusikkelementer. Hen studerte til sin doktorgrad under den berømte cellisten Charles Curtis, som hen for tiden samarbeider med på det diskursbaserte prosjektet Materialities of Realisation. Hamann er anerkjent for hens engasjement for lydkunst og improvisasjon, blant annet gjennom samarbeid med kunstnerne som Dennis Cooper, Éliane Radigue, Áine O’Dwyer, Ilan Volkov, Toshimaru Nakamura, La Monte Young og Marian Zazeela. Innspilte opptredener inkluderer Tashi Wada’s Duets, Graham Lambkins Community, Alvin Luciers Illuminated By The Moon og Gossamers med Rosalind Hall.
Nora Fulton er en poet og doktorgradsstudent, bosatt i Montreal. I sin doktorgrad har hun fokus på relasjonen mellom filosofi, transteori og poetikk. Hun har utgitt tre poesibøker - Life Experience Coolant (2013), Presence Detection System (2019) og Thee Display (2021). Hun bidro nylig med tekster til Judith Hamanns to soloalbum, Shaking Studies og Music for Cello and Humming, (begge 2020), utgitt av Blank Forms Editions.
Konserten blir presentert i samarbeid med Blank Forms, en ideell organisasjon som jobber for å fremme historisk betydningsfulle kunstnere og kunstnere som tidligere ikke er viet stor oppmerksomhet. De jobber innenfor mange ulike disipliner, ofte med røtter i eksperimentell musikk.