Foto: Ari Marcopoulos
19:00 Dørene åpner med dronemusikk
20:00 Performance starter presis
Legg deg ned på persiske tepper for en intens og hypnotisk lytteopplevelse med en legendarisk lydkunstner. I forkant av arrangementet serverer vi te.
Dette er en unik mulighet for å høre det nye stykket for det japanske instrumentet shō og trompeter av Catherine Christer Hennix og hennes nye Kamigaku Ensemble. Når to forskjellige toner høres på samme tid, kan de skape en illusjon av en mystisk tredje tone. Som publikummer kan du få oppleve kroppslige vibrasjoner gjennom en fysisk lydvirvel som tar deg til ukjente musikalske steder. Arrangementet presenteres i samarbeid med Ultimafestivalen.
Performancen hos MUNCH er en sjanse til å oppleve hennes splitter nye verk. Det er en oppslukende kombinasjon av lange, nøyaktig avstemte toner på trompet og shō. Gjennom nøyaktig innstilte akustiske og elektroniske lyder prøver hun å endre publikums oppfatning, og bringe dem inn i en tilstand hun kaller «guddommelig likevekt».
Catherine Christer Hennix (f. 1948) er en svensk kunstner, komponist, poet og matematiker. Hun har brukt hele livet på å undersøke forholdet mellom matematikk og musikk. Siden 1970-tallet har hennes store lydverk inkludert sinusbølgekomposisjoner, soloverk for tambura og keyboard, samt ensembleverk. Hun opptrer ofte med gruppen sin Chora(s)san Time-Court Mirage. Som med The Deontic Ensemble i Stockholm, spiller Kamigaku Ensemble musikk inspirert av japansk hoffmusikk og modaljazz.
The Kamigaku Ensemble består av: Marcus Pal (elektronikk), Ellen Arkbro, Susana Santos Silva og Hilary Jeffery (trompet); Mattias Hållsten og Hennix (shō).
The Kamigaku Ensemble er et bestillingsverk av Blank Forms, MUNCH og Vassa Tassar. Det er støttet av Empty Gallery Hong Kong, Nordisk Kulturfond og Kulturrådet i Sverige.