Jacolby Satterwhite
Country Ball 1989-2012 (2012)
12:38 min
Det digitale universet i Jacolby Satterwhites Country Ball 1989–2012 er full av referanser til den skeive ballroom-kulturen og dens feiring av fellesskap og individualitet.
Kunstneren har laget den virtuelle scenografien med utgangspunkt i sine egne bevegelser foran en «green-screen», som deretter er blitt overført til et datagenerert landskap for ettertiden. Denne konstruerte verdenen vises sammen med hjemmevideoopptak av en grillfest til ære for hans mor, Patricia Satterwhite, og hennes søstre i anledning morsdagen i 1989. De to videoene presenteres side om side med lydspor av latter og musikk fra familiesamlingen. Den fysiske virkeligheten flyter inn i den digitale via animasjoner av morens håndtegninger av alt fra kakedesign til drikkekanner og biler. Inspirasjon og oppmuntring til de vogue-aktige bevegelsene i den digitale verdenen, kan også spores tilbake til barnas glede over egne dansebevegelser i form av støtte og ros fra de eldre medlemmene av nærmiljøet sitt. Denne sammenflettingen av det virkelige og det virtuelle understreker betydningen av minner, selvuttrykk og følelsen av tilhørighet.
Jacolby Satterwhite (f.1986) er en amerikansk kunstner basert i New York. Arbeidet hans er også inkludert i MUNCHs kommende utstillingsprogram.
Dette verket er en del av utstillingen CADS #3: Skeiv lengsel (20.05. - 18.06.2021)