Skrik (1910?)

Analyseoppgave:

Oppgave 1

Skriv en analyse av Skrik, både tekst (du finner teksten lenger ned under tekstoppgaven) og bilde. På hvilken måte kommuniserer tekst og bilde med hverandre? Blir forståelsen en annen nettopp ved å se tekst og bilde sammen, som et sammensatt kunstuttrykk?

Oppgave 2

Hvordan kan Skrik tolkes i sammenheng med vårt verdensbilde i dag? Hvordan kan følelsen i bildet relateres til menneskets tilværelse i dag? Er det andre elementer i bildet som kan knyttes opp mot dagsaktuelle hendelser, som for eksempel krig og politikk? Hvordan?

Tekstoppgave: 

Oppgave 1

Sett Munchs Skrik-tekst inn i en litteraturhistorisk sammenheng. Pek på kjennetegn ved perioden, og vis hvordan prosadiktet passer innunder din plassering.

Oppgave 2

Les de to diktene knyttet til Skrik. Er det forskjell på disse to utdragene i betydning eller uttrykk? Hvorfor? Beskriver diktene bildet slik du opplever det? Hvorfor eller hvorfor ikke? Hva er dine opplevelser av bildet? Hvilke historier forteller det? 

  • Jeg gikk bortover veien med to venner – så gikk solen ned
    Himmelen ble plutselig blodig rød
    Jeg stanset, lente meg til gjerdet trett til døden.
    Over den blåsvarte fjor og by lå blod i ildtunger
    Mine venner gikk videre og jeg sto igjen skjelvende av angst.
    Og jeg følte det store uendelige skrik gjennom naturen.

  • Jeg gikk bortover veien med to venner – Solen gikk ned
    Himmelen ble plutselig blod og jeg følte som et pust av vemod
    Jeg stanset lente meg til gjerdet trett til døden
    Over den blåsvare fjord og by lå skyer af dryppende, rykende blod
    Mine venner gikk videre og jeg stod igjen i angst med et åpent sår i mitt bryst.
    Et stort skrik gikk gjennom naturen.

Tegneoppgave:

Sett Skrik-ikonet i en ny sammenheng eller fremstilling. Her kan du bruke flere ulike medieuttrykk, ikke bare tegning/maleri.