Merete Røstad Kammer

Munchmuseet i bevegelse - samtidskunst.

På en spesialbygd transportsykkel har kunstner Merete Røstad reist rundt i byen og samlet inn historier fra Oslos østkant. Etter samtaler med lokalbefolkningen, historielag og studier av protokoller fra Kontoret for Utsatte i Byarkivet i Oslo, har Røstad skapt lydskulpturen Kammer. Her kan du høre ti personlige fortellinger som nå tar plass ved siden av byens offisielle historie.

Kammer fungerer som en påminnelse om glemte stemmer, og er en plattform for byhistoriens usynlige skikkelser. Det imaginære kammeret står utenfor Munchmuseet og er åpent for publikum døgnet rundt. Den runde plattformen er innsatt med blå, selvlysende steiner, som gjør at den glimrer i mørket. Lydskulpturen er et bestillingsverk for Munchmuseet i bevegelse, kuratert av Natalie Hope O’Donnell.