Marthe Ramm Fortun Stein til byrden

Munchmuseet i bevegelse - samtidskunst.

Marthe Ramm Fortuns kunstprosjekt Stein til byrden består av en skulptur, en publikasjon i form av en reisedagbok og performance på 20-bussen i august 2016. Med Tøyen som utgangspunkt er Stein til byrden et stedsspesifikt prosjekt som utforsker dynamikken mellom publikum, kunstner og det offentlige rom.

Et verktøy i dialogen er en skulptur på hjul som består av steintavler i Bering Rose marmor i ulike størrelser. Den største tavlen er tilpasset målene til kofferten den transporteres i, og er gravert med sitatet «Venn, gi meg sjel og munn!» av poeten Gunvor Hofmo (1921-1995). De mindre tavlene er skåret ut etter målene på Fortuns skissebok, og gravert med kunstnerens symboler for munn og sjel. Fortun tar med jevne mellomrom skulpturen med til Tøyensenteret hvor forbipasserende inviteres til å holde i steintavlene i en utveksling av form og fortelling. De tilfeldige møtene flettes inn i en reisedagbok, som forfattes og formes av kunstneren og de hun møter på sin vei.

Marthe Ramm Fortun (Oslo, 1978) bor og arbeider i Oslo. Hun har nylig holdt performancer på KW Institute of Contemporary Art (Berlin), Beaux-Art (Paris), Bozar Center for Fine Arts (Brussels), Stavanger Kunstmuseum (Stavanger) og Henie Onstad Kunstsenter (Høvikodden). Skrive byen, skrive den om er tittelen på hennes siste solo-utstilling på Unge Kunstneres Samfund (UKS) i Oslo, og hun har også nylig samarbeidet med Kasper Bosmans på duo-utstillingen Yesterday was different på Komplot i Brussels. Fortun har publisert 100 situasjoner (Aschehoug, 2013) i Stemmer serien, som markerte 100 årsjubileet for kvinners stemmerett i Norge, og Inverted Sky; Letters to Jackie (Blackdog Publishing, 2014), basert på et stedspesifikt prosjekt på Grand Central Terminal for Performa 13 (New York, 2013). Fortun er gjesteforeleser ved Kunsthøyskolen i Oslo (KHiO).

Jenny Kinge (1985) er en Oslo-basert kurator og medkurator på Marthe Ramm Fortuns prosjekt for Munchmuseet i bevegelse. I tillegg til egne kuratoriske prosjekter, arbeider Kinge ved det kunstnerdrevne visningsstedet 1857 i Tøyenbekken.