Marjolijn Dijkman og Toril Johannessen Liquid Properties

Munchmuseet i bevegelse - samtidskunst: Eksperimentell naturfilm på utekino.

Oslos innbyggere lever tettere på naturen enn mange tenker over til daglig. Nå viser kunstnerne Toril Johannessen og Marjolijn Dijkman oss det mikroskopiske livet i Oslofjordens brakkvann gjennom prosjektet Liquid Properties.

Utbyggingen av det nye Munchmuseet på gjenvunnet grunn i Bjørvika danner bakteppe både til den kjente innseilingen til Oslo og den nye bydelen. Under overflaten i det nye nabolaget finnes det et økosystem vi ikke kan se med det blotte øye, som norske Toril Johannessen (1978) og nederlandske Marjolijn Dijkman (1978) utforsker i prosjektet Liquid Properties.

Med filmen Reclaiming Vision undersøker de mikroorganismene i brakkvannet der elven møter Oslofjorden. Kunstnerne iscenesetter disse under mikroskopet sammen med algekulturer fra et laboratorium, mikroplast og andre materialer som viser spor av menneskelig aktivitet.

Den 27 minutter lange filmen vises på et stort lerret som henger fra Nybrua, og kan oppleves fra atriet ved utløpet til Akerselva ved Barcode. Vannet som flyter mellom publikum og lerretet bidrar til å gjøre dette til en helt spesiell utendørs kinoopplevelse. Komponist Henry Vega står for det stemningsfulle lydsporet, og besøkende kan studere en installasjon av glasskulpturer med prøver av vannet.

Prosjektet gjennomføres i samarbeid med Seksjon for akvatisk biologi og toksikologi ved Universitetet i Oslo. Liquid Properties er en del av Munchmuseet i bevegelse.