Next Level: Spillkultur i Kunstmuseer samtale

Hvordan kan spill- og museumssektoren samarbeide, og hvilken verdi kan slike samarbeid tilføre?

Arrangement

Toppsalen
23.05.2024 15:00

Dørene åpner: 14:30
Start: 15:00
Beregn god tid til Toppsall i12.etasje. Alle som skal bevege seg gjennom utstillingsområdene må sette av tid til å legge fra seg sekker, paraplyer og flytende veske i de låsbare skapene i lobby.

MUNCH inviterer til samtalen ‘Next Level: Spillkultur i kunstmuseer’, hvor vi utforsker hvordan spill- og museumssektoren kan samarbeide, og hvilken verdi slike samarbeid kan tilføre. Marie Foulston, en prisbelønnet kurator kjent for sitt arbeid på Design/Play/Disrupt-utstillingen ved V&A, vil holde et innledende foredrag som kreativt utfordrer våre antakelser om spill som en uttrykksform i et museum. Det påfølgende panelet, moderert av Erik Fossum fra PressFire, vil inkludere Meeka Elliot og Sebastian Mangseth fra Tooth Games, spillutvikler Erlend Kirkebø, Elise Kaspartu fra MUNCH Lab, og Tord Ørnelund Nilsen fra Nasjonalmuseet.

MUNCH forvalter verdens største samling av den ikoniske kunstneren Edvard Munch. Vi jobber kontinuerlig for å gjøre kunsten relevant for et bredere publikum, og å formidle museets samling på nye måter. Dataspill er et spennende og viktig felt for oss å utforske. Det representerer ikke bare en form for underholdning, men også et meningsfylt, eksperimenterende og lekent kulturuttrykk som skaper digitale og fysiske fellesskap.

Med støtte fra NFI har MUNCH i samarbeid med spillutviklerne TOOTH Games og Erlend Kirkebø utviklet to ulike spillopplevelser. Gjennom spillene No Honor Amunch Thieves (2024) og MUNCH Arcade (2024) møter museets besøkende Munch på uventede måter og fra nye perspektiver.

Utviklet med tilskudd fra Norsk filminstitutt.